Jak ocenić stan techniczny samochodu przy zakupie auta używanego. Część 2 z 3. Jazda próbna.

Stan podzespołów mechanicznych w aucie jest kluczowy. Oględziny przed zakupowe zaczynamy od otwarcia maski, później słuchamy silnika, wykonujemy jazdę próbną i sprawdzamy podwozie auta na kanale. Przeczytacie tu na co zwracać uwagę na tym etapie kupowania samochodu. By było łatwiej czytać post podzieliłem na trzy części.

Jazda próbna

Zamykamy maskę i wchodzimy do kabiny. Sprawdzamy stan wnętrza o czym pisałem tu (Przed zakupem auta używanego sprawdź stan wnętrza pojazdu).

Sprawdzamy czy działa radio i wyłączamy je.

Uruchamiamy silnik. Zaciągamy ręczny. Wrzucamy luz.

Sprawdzamy czy nie palą się jakieś kontrolki na desce rozdzielczej. Przy aktywnej kontrolce check-engine, kontrolce esp czy wspomagania abs nie warto kontynuować oględzin. Naprawy są bardzo drogie.

Lewarek zmiany biegów nie powinien „chodzić”.

Pokręćmy kierownicą. Oprócz szurania opon nie powinno być słychać skrzypienia, stuków czy strzelania (zużyta przekładnia kierownicza, uszkodzone łożyska).

Obroty silnika nie powinny falować.

Włączamy klimę na chłodzenie i ruszamy.

Silnik powinien ładnie się zbierać, bez szarpnięć. Biegi powinny wchodzić płynnie, bez haczenia. Sprzęgło nie powinno brać tylko w skrajnych zakresach – ani od samego końca na górze, ani przy podłodze. W automacie skrzynia nie powinna szarpać.

W samochodzie z instalacją LPG należy sprawdzić czy auto tak samo pracuje na benzynie i na gazie. Czy podczas przełączania z benzyny na gaz nie szarpie.

Kierownica w czasie jazdy nie powinna drżeć.

Jak przejedziemy 5 km to sprawdź czy wskaźnik temperatury silnika osiągnął normalny poziom, przeważnie 90 stopni.

Sprawdź czy klima mrozi. Jak słabo to kicha.

Przestaw teraz na grzanie i sprawdź po chwili czy jest ciepły nawiew.

W samochodzie nie powinno być czuć spalin, oleju, czy stęchlizny. Z rury wydechowej nie powinno dymić.

Sprawdźmy czy przy jeździe na wprost auto nie ściąga. Na prostej, pustej i równej drodze ustaw auto do jazdy na wprost i na chwilę puść kierownice. Auto nie powinno zmieniać kierunku jazdy nawet po dodaniu gazu.

Przyhamuj parę razy. Hamulce powinny być sprawne, ostre. Pedał hamulca nie powinien być miękki. Nie powinien się zapadać.

Zawieszenie nie powinno być słyszalne przy jeździe na równym asfalcie. Nie powinno nic stukać (zużyte przeguby), szumieć (łożyska) czy przy skręcaniu, czy prze jeździe na wprost, czy na luzie, czy przy dodawaniu gazu.

Przejedź po torach, progach zwalniających, dziurach. Oprócz wybierania nierówności tu także nie powinno być żadnych głuchych stuków (sworzeń, łącznik stabilizatora, wahacze, pęknięta sprężyna).

Na postoju spróbuj ruszyć autem na drugim biegu. Jeżeli auto będzie gasło to słabo ze sprzęgłem.

Sprawdź jak działa ręczny. Hamulec ręczny sprawdzić zaciągając go na postoju i próbując ruszyć. Auto przy lekkim dodaniu gazu nie powinno podjechać do przodu.

Warto zajrzeć teraz jeszcze raz pod maskę. Sprawdź czy nie ma jakiego wycieku, pocenia spod uszczelki. Nie powinno nic „bąblić” w zbiorniczku wyrównawczym.

Niech właściciel wyłączy auto. Wyłączając auto nie powinno być słychać żadnego „zaśpiewu”, mechanicznego stuku itp. Sprawdź bagnet oleju. Nie powinno być tam żadnych domieszek. Tylko olej, bez płyny, bez wody.

Na koniec podłącz skaner diagnostyczny pod złącze OBD i zrób diagnostykę. Zobacz czy nie ma błędów.



Wszystkie części:

Jak ocenić stan techniczny samochodu przy zakupie auta używanego. Część 1 z 3. Silnik.

Jak ocenić stan techniczny samochodu przy zakupie auta używanego. Część 2 z 3. Jazda próbna.

Jak ocenić stan techniczny samochodu przy zakupie auta używanego. Część 3 z 3. Podwozie.



Jeśli podobał Ci się post to proszę polub nasza stronę na FB.
Podziel się postem

Dodaj komentarz