Od początku 2022 roku podczas inspekcji spotykam więcej samochodów w złym stanie. Oprócz objawów które trudno wykryć laikowi często pojawia się różnego koloru dym z rury wydechowej. Nie mówię to bezbarwnych dymach, czy parowaniu wody z końcówki układu w wyniku nocnych przymrozków. Mowa o dymówie którą łatwo zauważy prawie każdy. Nie każdy wie jednak, że ten objaw to powód do zmartwień. Oczywiście sprzedający próbują maskować problem i oszukują, że to nic poważnego.
Niebieski dym z rury wydechowej
Pacjent Peugeot 307 1.6 hdi. Zdjęcia, miernik, kontrola wnętrza itd. Czas na silnik. Odpala z trudem. Silnik chodzi jak traktor. Po rozgrzaniu zaczyna mocniej stukać. Przy dodawaniu gazu z rury wydechowej niebieska dymówa. Klasyczne objawy końca silnika. Dla celów dokumentacji dla klienta podłączam komputer. Pojawia się strona błędów, którą umieszczam w raporcie. Kończę dokumentację rekomendacją negatywną. Mówię o tym sprzedającemu a ten z rozbrajającą szczerością, że liczył na to, że ktoś nie zauważy.

Niebieski lub błękitny dym z rury wydechowej świadczy o zużyciu silnika. Jeśli takie spaliny pojawiają się na biegu jałowym, a także przy pracy pod obciążeniem, wówczas wymiany wymagają pierścienie tłokowe. Jeśli niebieskie spaliny pojawiają się tylko podczas zmniejszania obrotów silnika to kończą się uszczelniacze zaworowe.
Niebieski dym to może być objaw nieszczelności turbiny.
Biały dym z rury wydechowej
Jeżeli samochód mocno dymi z rury wydechowej na biało to najprawdopodobniej płyn chłodzący przedostaje się do oleju. Będzie go ubywać ze zbiorniczka wyrównawczego. Winna nieszczelna uszczelka pod głowicą. Możliwe jest pęknięcie głowicy lub bloku silnika. Silnik często jest od góry zapocony olejem. Sprzedający sugerują nieszczelność uszczelki i koszt naprawy paruset złotych. To zwykłe oszustwo. Naprawa kończy się kosztami rzędu od 2000 pln w górę.

Wyszło to ostatnio w samochodzie Opel Astra. Od odpalenia i w czasie jazdy dymówa na biało. Nie jakiś tam jasny, prawie przejrzysty dymek do rozgrzania. Biały gęsty dym. Silnik od góry zapocony. To oczywisty objaw dla każdego. Robię test uszczelki pod głowicą. Oczywiście płyn zmienia kolor. Co na to sprzedający? Wymieni się uszczelkę za 100 złotych i będzie jak nowy 🙂
Czarny dym z rury wydechowej
Klasyka w dieslu. Panie diesel dymi na czarno. Dupa. To nieprawda. Diesel jak wtryski nie leją, czyli nie są poza zakresem tolerancji nie dymi. Dym czarny w dieslu pod obciążeniem to zużycie wtryskiwaczy. Warto wtedy sprawdzić stan pompy wtryskowej i zaworu recyrkulacji spalin. Inny zły objaw to głośna praca na biegu jałowym.

W beznyniakach czarny dym to zbyt dużo paliwa w mieszance. Może to być uszkodzona świeca zapłonowa, cewka zapłonowa, przewody zapłonowe lub układ sterowania silnika.