Klima powinna być sprawna cały rok. W zimie można dzięki niej szybko odparować wnętrze i szyby, a latem schłodzić. Kupując auto zawsze sprawdź czy klima działa. To samo przed sezonem. Sprawdź czy po zimie klima jest sprawna. Pamiętaj też o prostych zasadach użytkowania.
W maju, czerwcu większość z nas zaczyna używać klimatyzacji w aucie. Mamy wtedy coraz cieplejsze dni. Jest więcej słońca i wnętrze auta szybko się nagrzewa. Wtedy przypominamy sobie o klimatyzacji.
![](http://www.autodoradcapoznan.pl/wp-content/uploads/2021/06/klimatyzacja.png)
Jeżeli włączasz klimę tylko sezonowo zadbaj o przegląd. Mam tu na myśli odgrzybianie i wymianę filtra kabinowego. To koszt 100-200 zł. Co dwa lata dobrze jest uzupełnić olej w sprężarce i czynnik chłodzący R134A w układzie. To będzie kosztować podobnie w zależności od ubytku środka chłodzącego.
Pamiętaj by używać klimatyzację rozważnie. Nie kieruj strumienia zimnego powietrza bezpośrednio na ciało. Staraj się nie obniżać temperatury w aucie zbyt bardzo w stosunku do otoczenia. I ostatnia ważna sprawa. Albo jeździsz na klimie cały rok, albo wyłączasz klimatyzację parę minut przed wyjściem z auta. Zapobiegnie to niemiłym zapachom i namnażaniu bakterii.
Przed zakupem samochodu przetestuj klimatyzację. Po uruchomieniu auta włącz klimatyzację na maksymalne chłodzenie. Jeżeli po kilku minutach z kratki wentylacyjnej popłynie „mróz” to ok. Wtedy włącz maksymalne grzanie. Po osiągnięciu grzania znów daj maksymalne chłodzenie. Taki test powie nam czy układ klimatyzacji jest sprawny.
Najgorzej gdy klima nie działa albo działa słabo. Otwórz maskę i poszukaj charakterystycznych srebrnych rurek od klimy. Przeważnie idą po lewej albo prawej stronie komory silnika. Jeżeli mimo włączenia klimy rurki są cieple lub chłodne to jest problem bo powinny być lodowate.
Powodów słabego działania klimy może być wiele. Począwszy od braku czynnika chłodzącego, rozszczelnienie układu, zatarcie sprężarki, na uszkodzeniach skraplacza czyli chłodnicy klimy czy parownika kończąc.
Uzupełnienie czynnika to koszt około 20 zł za 10 gr czynnika. Serwis sprawdza azotem czy nic nie ucieka z układu. Jeżeli jest nieszczelność konieczne jest lutowanie. Lutowanie rozszczelnionych elementów to koszt od 100 zł za element.
Kłopoty ze sprężarką, chłodnicą to grube tematy. Nowy kompresor to minimum 1000 zł. Regeneracja sprężarki to co najmniej 350 zł i czasami warto ją zregenerować. Jeżeli układ jest zanieczyszczony to koszt oczyszczenie będzie wynosić około 500 zł. Chłodnice też nie są tanie. Nowe zaczynają się od 500zł. Oczywiście do kosztu elementów należy doliczyć robociznę.