9 przykazań czyli jak sprawdzić automatyczną skrzynię biegów przed zakupem samochodu

Rynek samochodów używanych zmienia się, nasyca się w coraz większym zakresie autami premium. Coraz więcej jest bogato wyposażonych aut za stosunkowo małe pieniądze. Dlatego odsetek inspekcji przedsprzedażowych aut premium, które robię jest coraz większy.

Gro z tych samochodów posiada automatyczne skrzynie biegów. Uważam, że taka skrzynia biegów jest naprawdę fajna w użytkowaniu. Niestety przeważnie automat jest bardziej awaryjny niż skrzynia ręczna, przez co sprawia więcej kłopotu kolejnym użytkownikom auta.

Automatyczna skrzynia biegów to piękna sprawa ale potrafi też być powodem do kłopotów. By zweryfikować jej stan przed zakupem trzeba trochę się namęczyć.

Warto przed zakupem auta z automatyczną skrzynią biegów, poświęcić czas by ją dobrze sprawdzić. Dzięki temu odrzucimy auta z wadliwymi zespołami lub taki które niedługo będą do naprawy. Nie będę tu przekonywał niedowiarków, ale powiem tylko, że naprawy tego typu nie należą do tanich. Średnio 5 tysięcy zł.

Jak sprawdzić automatyczną skrzynię biegów?

Najprostszą metodą sprawdzenia skrzyni automatycznej jest podpięcie komputera do interfejsu auta i przeskanowanie modułu skrzyni. Wszelkie „grube tematy” będą widoczne, bo komputer będzie traktował je jako błąd główny, permanentny wpływający na użytkowanie auta i będzie trudno to skasować na stałe. Błędy będą widoczne po każdym uruchomieniu pojazdu.

Jeżeli nie masz dostępu do komputera diagnostycznego sprawdź skrzynię podczas jazdy próbnej.

  1. Niech auto rozgrzeje się porządnie. Przyspieszaj i hamuj skrzynią. To rozgrzeje skrzynię.
  2. Rusz dynamicznie z „D”. Biegi powinny zmieniać się płynnie. Nie ma być skoków, zgrzytów, szarpnięć, czy poślizgów. Nie powinno być żadnych drgań lewarka.
  3. Stań na wzniesieniu, pod lekką górkę. Włącz „D”. Auto przy ruszaniu nie powinno się cofnąć.
  4. Jedź 50km/h i but w podłogę. Sprawdzisz w ten sposób czy sterownik dobrze zrzuca biegi.
  5. Wypróbuj wszystkie tryby – sportowy, ekonomiczny itp. Nie zapomnij o wstecznym.
  6. Rozpędź się do 120-140km/h jak się da i sprawdź czy skrzynia nie faluje obrotami.
  7. Jak to możliwe sprawdź poziom oleju. Olej nie powinien być jak w smażalni frytek. Nie chcemy by olej był prawie czarny. Kolor różowy lub zielonkawy to olej zmieszany z płynem z chłodnicy. Kolor biały, żółty lub budyń to zmieszana woda i glikol z chłodnicy z olejem w skrzyni biegów. Remont skrzyni jak nic.
  8. Zajrzyj po auto czy nie ma wycieków.
  9. Spytaj czy auto nie było modyfikowane (chipowane). Nieprofesjonalne zwiększanie mocy często kończy się przedwczesnym zużyciem wielu elementów, w tym skrzyni biegów, nie tylko silnika. Garażowi specjaliści często nie modyfikują programu skrzyni i stąd awarie.
Jeśli podobał Ci się post to proszę polub nasza stronę na FB.

Dodaj komentarz