Rynek samochodów używanych zmienia się, nasyca się w coraz większym zakresie autami premium. Coraz więcej jest bogato wyposażonych aut za stosunkowo małe pieniądze. Dlatego odsetek inspekcji przedsprzedażowych aut premium, które robię jest coraz większy.
Gro z tych samochodów posiada automatyczne skrzynie biegów. Uważam, że taka skrzynia biegów jest naprawdę fajna w użytkowaniu. Niestety przeważnie automat jest bardziej awaryjny niż skrzynia ręczna, przez co sprawia więcej kłopotu kolejnym użytkownikom auta.
Warto przed zakupem auta z automatyczną skrzynią biegów, poświęcić czas by ją dobrze sprawdzić. Dzięki temu odrzucimy auta z wadliwymi zespołami lub taki które niedługo będą do naprawy. Nie będę tu przekonywał niedowiarków, ale powiem tylko, że naprawy tego typu nie należą do tanich. Średnio 5 tysięcy zł.
Jak sprawdzić automatyczną skrzynię biegów?
Najprostszą metodą sprawdzenia skrzyni automatycznej jest podpięcie komputera do interfejsu auta i przeskanowanie modułu skrzyni. Wszelkie „grube tematy” będą widoczne, bo komputer będzie traktował je jako błąd główny, permanentny wpływający na użytkowanie auta i będzie trudno to skasować na stałe. Błędy będą widoczne po każdym uruchomieniu pojazdu.
Jeżeli nie masz dostępu do komputera diagnostycznego sprawdź skrzynię podczas jazdy próbnej.
- Niech auto rozgrzeje się porządnie. Przyspieszaj i hamuj skrzynią. To rozgrzeje skrzynię.
- Rusz dynamicznie z „D”. Biegi powinny zmieniać się płynnie. Nie ma być skoków, zgrzytów, szarpnięć, czy poślizgów. Nie powinno być żadnych drgań lewarka.
- Stań na wzniesieniu, pod lekką górkę. Włącz „D”. Auto przy ruszaniu nie powinno się cofnąć.
- Jedź 50km/h i but w podłogę. Sprawdzisz w ten sposób czy sterownik dobrze zrzuca biegi.
- Wypróbuj wszystkie tryby – sportowy, ekonomiczny itp. Nie zapomnij o wstecznym.
- Rozpędź się do 120-140km/h jak się da i sprawdź czy skrzynia nie faluje obrotami.
- Jak to możliwe sprawdź poziom oleju. Olej nie powinien być jak w smażalni frytek. Nie chcemy by olej był prawie czarny. Kolor różowy lub zielonkawy to olej zmieszany z płynem z chłodnicy. Kolor biały, żółty lub budyń to zmieszana woda i glikol z chłodnicy z olejem w skrzyni biegów. Remont skrzyni jak nic.
- Zajrzyj po auto czy nie ma wycieków.
- Spytaj czy auto nie było modyfikowane (chipowane). Nieprofesjonalne zwiększanie mocy często kończy się przedwczesnym zużyciem wielu elementów, w tym skrzyni biegów, nie tylko silnika. Garażowi specjaliści często nie modyfikują programu skrzyni i stąd awarie.