Jak sprawdzić przebieg auta przed zakupem?

Ilość „nakulanych” kilometrów ma kluczowe znaczenie dla zużycia pojazdu. Im więcej tym auto bardziej zmęczone, podatne na usterki. Kupując auto staramy kupić się najświeższe, w najlepszym stanie w naszym budżecie. Pytanie jak określić przebieg w tym aspekcie jest kluczowe.

Oczywiście przebieg auta mamy na liczniku. Znając jednak zamiłowanie ludzi do oszukiwania warto ten przebieg potwierdzić lub chociaż uprawdopodobnić. Średnie przebiegi aut użytkowanych prywatnie to w Polsce około 10000 kilometrów na rok, w Niemczech 20000 kilometrów na rok.

Jeżeli auto jest z polskiej dystrybucji lub jeździ po kraju to możemy skorzystać z oficjalnej strony historiapojazdu.gov.pl na której sprawdzimy przebieg podawany przy okazji przeglądów. Zrobimy to podając numer rejestracyjny, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji. Kolejne wskazania licznika powinny być z podobną różnicą. Jeżeli ktoś robił 20000 tysięcy kilometrów a za ostatni okres jest powiedzmy 2000 kilometrów to powinno to wzbudzić naszą czujność. Historia pojazdu to fajna sprawa. Dodatkowo mamy tu całą historię auta od momentu rejestracji. Na końcu raportu mamy informację odnośnie ilości właścicieli oraz współwłaścicieli. Jest także informacja, czy badanie techniczne (przegląd) i polisa OC są aktualne.

Historia pojazdu, przykładowy raport.

Auta niezarejestrowane to niewiadoma. Każde auto ma numer VIN. On będzie tu bardzo pomocny. Polecam skorzystać z dostępnych w sieci baz VIN, by poznać historie takiego pojazdu. Jest wiele serwisów, np. autodna.pl, autobaza.pl

Można skorzystać z pomocy punktów sprzedaży ASO danego samochodu. W salonie za 200 do 600 zł sprawdzimy dane z sieci producenta. To nie wszystko. Obejrzyj dokładnie auto. Oceń czy stan środka auta odpowiada rocznikowi i przebiegowi. Jeżeli możesz podłącz interfejs diagnostyczny. Najlepiej tu skorzystać z pomocy firm sprawdzających auta przed zakupem. W komputerze auta i w sterownikach znajdziemy bez problemu informacje ile auto ma przejechane, nawet jeżeli ktoś cofnął licznik. Odpowiedni interfejs pozwala na odczyt danych z innych podzespołów, dzięki czemu można w dużym prawdopodobieństwem ustalić historię pojazdu. Dane można sczytać dane ze sterownika silnika, sterownika komfortu, skrzyni biegów, świateł, CD. Jest wiele metod. Przykładowo według specjalistów na każdy kilometr przypadają średnio dwa hamowania. Jeżeli sczytamy ile było hamowań i podzielimy wynik przez dwa otrzymamy orientacyjny przebieg. Bez problemu znajdziemy czas pracy wielu urządzeń co także nam powie czy wskazania licznika kilometrów są podejrzane, czy nie.

Jeśli podobał Ci się post to proszę polub nasza stronę na FB.
Podziel się postem

Dodaj komentarz