Bite czy nie? Jak sprawdzić oryginalność szyb w aucie używanym przed zakupem?

Kupując samochód używany skupiamy się na tym czy auto było rozbite czy nie. Od tego będzie zależeć nasza decyzja czy kupujemy auto, czy negocjujemy cenę, czy odpuszczamy. Jeżeli samochód był poważnie rozbity istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie miał nieoryginalne szyby. To można łatwo i szybko sprawdzić.

Każda szyba w samochodzie na charakterystyczne oznaczenia, spójrzcie.

Oznaczenia na szybkie samochodowej powiedzą nam kto jest producentem, gdzie szyba uzyskała homologację, jak jest zbudowana, gdzie wyprodukowana oraz co istotne kiedy.

Mamy więc tam oznaczenie producenta. Niżej jest kod E czyli standardowy znak homologacyjny stosowany w Europie. Liczba po literze mówi nam w którym kraju produkt uzyskał homologację. Szyba z polską homologacją to  kod E20. Dalej mamy  E1 – Niemcy, E2 – Francja, E3 – Włochy, E4 – Holandia, E5 – Szwecja, E6 – Belgia, E7 – Węgry, E8 – Czechy, E9 – Hiszpania, E10 – Jugosławia, E11 – Anglia, E12 – Austria, E21 – Portugalia. Obok jest znak 43R i kolejne liczby. Jest to numer regulaminu homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Poniżej jest oznaczenie „DOT” (z ang. Department of Transportation). Mówi nam ono w jakiej fabryce wyprodukowano szybę. Oznaczenie „M”  określa grubość i kolor szyby. Oznaczenie  „AS” to rodzaj szyby: AS1 – laminowana, AS2 – hartowana, AS3 – szyba laminowana lub hartowana o ciemnym kolorze. Na końcu to co nas najbardziej interesuje, czyli data produkcji szyby.

Liczba oznacza rok produkcji, np. 17 to rok 2017, a 96 to 1996 rok. Obok mamy kropki. To miesiące w których szyba powstała. Kropki po lewej od cyfry to miesiące od stycznia do czerwca. Po prawej od lipca do grudnia. Dwie kropki po lewej to luty, a dwie po prawej to sierpień.

Wracając do sedna. Auto rozbite będzie miało nowa szybę. Będzie inna data produkcji, może być inny producent.

Należy pamiętać, że w autach nowych szyby mogą różnić się data produkcyjną do roku.

Jest jeszcze aspekt zbitej szyby w wyniku włamania, szkody parkingowej lub odprysku kamienia z koła innego auta. Szyba będzie wtedy inna niż wszystkie, ale nie dyskwalifikuje to auta.

Dużą pewność o poważnej szkodzie badanego auta można nabrać jeżeli mamy dwie nowe szyby oraz gdy inne czynniki na to wskazują. Mam tu na myśli badanie grubości lakieru, badanie szczelin w karoserii, nowe wyposażenie tylko w części auta (np. reflektory, siedzenia, drzwi), badanie techniczne zawieszenia itp.

Jeśli podobał Ci się post to proszę polub nasza stronę na FB.

Dodaj komentarz